Prodeje v Q4 – obrat 65 miliard dolarů, čistý zisk činí 20 %

Apple minulý čtvrtek oznámil finanční výsledky za čtvrtý fiskální kvartál roku 2020. Ty odrážejí prodeje v třetím kalendářním kvartále roku, jedná se tedy o období od července do září. Server Macrumors.com nabídl shrnutí pravidelného Earnings Call, kterého se samozřejmě účastní i sám Tim Cook.

Abychom na začátek uvedli konkrétní data, zmiňme, že Apple za třetí kalendářní čtvrtletí operoval s 38% marží z obratu necelých 65 miliard dolarů, což na konci období vedlo k růstu tržní hodnoty firmy o skoro 13 miliard dolarů – oněch 20 % představujících finální zisk společnosti. Jsou to rekordní hodnoty jak pro obrat za čtvrtý fiskální kvartál, tak pro kvartální tržby z prodejů Maců a poskytování služeb. Jak vyšlo najevo z analýz i oznámení Applu, právě přenosné počítače a služby jako Apple TV+ nebo Apple Music si v posledním kvartále vedly z celého portfolia Applu nejlépe.

Poměrově se samozřejmě iPhonů prodalo zdaleka nejvíce, ty nicméně zaznamenaly především na konci kvartálu mírnou stagnaci, což se dokonce projevilo v propadu Applu až na čtvrté místo mezi nejúspěšnějšími výrobci mobilních telefonů. Samsung je tak v třetím čtvrtletí roku 2020 stále prvním, Huawei si i přes potíže s Harmony OS udrželo druhou pozici a velmi si díky růstu na čínském a indickém polepšilo Xiaomi, čímž se prodralo před Apple. Růst Xiaomi mohl klidně podpořit i boj rozdmýchaný Donaldem Trumpem ohledně dostupnosti některých čínských aplikací na amerických platformách, což by teoreticky ovlivnilo čínské uživatele Applu, kteří by se hypoteticky nemuseli dostat na WeChat a TikTok. Nic z toho se ale zatím nestalo a nebezpečí je asi zažehnáno. Uvidíme po volbách.

Podstatné však je, proč nečekaný pokles iPhonů nastal. Problém je umístění letošní iPhone Keynote, která byla odložena až na říjen, který připadá do jiných čtvrtletí – jak fiskálních, tak kalendářních. Jinými slovy čísla, která se vždy projeví ve fiskálním čtvrtém kvartále a pomohou udržet pozici Applu v žebříčcích, letos uvidíme až v prosincovém shrnutí pro Q1 2021. Lidé logicky rok staré iPhony krátce před uvedením řady 12 už tolik nekupovali.

I přes pokles prodejů iPhonů na konci Q4 vidíme historicky rekordní výsledky jak v prodejích počítačů a služeb, tak pro čtvrtý fiskální kvartál obecně. Applu prospělo použití Magic Keyboard.

Skutečně zajímavá jsou ale čísla ohledně počítačů, které z největší části podržely kvartální výsledky. Rok 2020 byl obecně pro segment počítačů a tabletů velmi prospěšný, každý začal vlivem pandemie potřebovat pracovat z domu a obecně být mobilní, čehož řešení je právě buď tablet, nebo Mac, pokud potřebujete dělat komplexnější úlohy. Tržba za Macy za Q4 2020 činí 9 miliard dolarů oproti 7 miliardám v Q4 2019, to je devětadvacetiprocentní meziroční nárůst. Ač se tedy Macy prodávaly hodně i v Q2 a Q4, kvartály první a třetí byly zcela zásadní. Proč? Protože na konci minulého roku vyšel famózní nový 16palcový MacBook Pro a v létě jsme byli obšťastněni refreshem 13palcového MacBooku pro s novými čipy 10. generace od Intelu a Magic Keyboard z 16palcového modelu. Profesionální modely tedy zcela dominovaly prodejům počítačů od Apple, což je velmi zajímavé, a podle Applu se také v rámci akce Back to School dobře dařilo i MacBookům Air, které nejsou o nic horší, ba naopak. Přenosné počítače jsou v každém případě trhák a to nevíme, s čím se Apple předvede tento měsíc vzhledem k oznámení nového Macu s Apple Silicon. Q1 2021 bude extrémně vydařený.

Apple není drahá značka

Fiskální výsledky za rok 2020 nám dokazují, že Apple skutečně není bůhvíjak drahou společností. To je, myslím, nejdůležitější zpráva, kterou by si měl každý odnést. Já tedy osobně nepovažuji značku, která má na konci pouze pětinový zisk ze svých prodejů, jako předraženou. Je jasné, že produkty s nakousnutým jablkem nejsou levné a určitě nejsou pro každého, ale to se také nikdo nikdy nikomu nesnažil tvrdit. Jen je potřeba porovnávat skutečně srovnatelné produkty a nestavět vedle sebe úplně odlišné produkty. Nabídka elektroniky je nepřeberná a pokud chcete nějak odrazit cenu Applu, musíte vedle něj velmi často postavit vlajkové produkty ostatních firem. Mám-li zůstat u Macu, jeho konkurenci představují třeba takové Dell XPS nebo HP ENVY či Spectre, které stojí v podstatě stejné peníze jako MacBooky, stačí vybrat podobnou konfiguraci. Jediný rozdíl je, že Apple odmítá vyrábět cokoli levnějšího. To ho ale zdaleka nepředurčuje vydělávat nehorázné peníze. S marží 40 % utáhne chod, vývoj a 20 % tržby odloží. To mi přijde jako zcela zdravě fungující ekonomika.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *