Útraty na App Store stouply meziročně o 20 %

Za třetí kvartál roku 2020 zaznamenali oba, Apple i Google, masivní nárůst poptávky po aplikacích. V případě Applu se jednalo oproti Q3 2019 o 20% nárůst v útratách za aplikace v průběhu července, srpna a září, a i čas strávený v aplikacích zaznamenal rekord. To vše zřejmě vlivem pandemie a více času stráveného doma.

Samotná čísla, k nimž se samozřejmě dostaneme, nejsou ale tak podstatná, jako jaké aplikace uživatelé stahovali a kdo na tom všem nejvíce vydělal. Nejen že App Store vydělává téměř dvakrát tolik co Google Play Store, přestože nemá tolik aktivních uživatelů, ale prvními čtyřmi aplikacemi s největším počtem aktivních uživatelů byly čtyři produkty Facebooku. Ty kromě toho dominovaly i žebříčku nejstahovanějších aplikací. Facebook, WhatsApp, Messenger a Instagram, následované Amazonem, Twitterem, Netflixem, Spotify a TikTokem.

Aplikace dvou z největších firem na světě opět ovládly v tomto případě prvních 5 příček žebříčku popularity na platformě nejbohatší společnosti na světě, které dohromady s Googlem tvoří nezanedbatelnou část hodnoty amerického akciového trhu. To je opět ukazatelem, proč se třeba objevují zprávy, že Facebooku hrozí zbavit se vlastnictví Instagramu apod., nebo že Evropská unie plánuje zasáhnout do způsobu, jakým se velké technologické společnosti chovají na trhu a převážně jak pracují s daty o uživatelích. Nechci tím nijak podpořit žalobce a stěžovat si na nějaké vykořisťování a podobně, zvlášť když jim ekonomika skvěle šlape a obecně se nezdá, že by na tom ať vývojáři nebo jiní výrobci byli nějak tratní. Podle mě mezi všemi funguje jakási symbióza a jeden využívá přítomnosti a služeb toho druhého, to je správně. Jen chci podotknout, že na těchto sporech bude něco pravdy, když měsíc co měsíc, kvartál co kvartál čteme tato vesměs stejná data. O jasné dominanci se tu nedá diskutovat, ta tu prostě je.

Aplikace největších firem na světě opět ovládly první příčky žebříčku popularity na platformě nejbohatší společnosti na světě. O jasné dominanci se tu nedá diskutovat.

Zatímco největší zájem je o aplikace Facebooku, nejvíce času uživatelé tráví na Tinderu, TikToku, YouTube, Disney+, Tencent Video (v podstatě pouze Číňané) a Netflixu. Podstata je, myslím, zcela jasná. Na Tinderu lidi baví hledat si nové známosti, zatímco ostatní platformy nabídnou v karanténě zábavu při dlouhé chvíli svým nekonečným množstvím obsahu, který je k dispozici buď zdarma, nebo za symbolický měsíční poplatek. V případě YouTube se dá počítat s obojím. Buď za sebe necháte platit reklamu, nebo využijete služeb YouTube Premium a můžete si pouštět videa klidně i na pozadí při sportu.

Přesná čísla na závěr

Celosvětově bylo uživateli jen za třetí kvartál staženo 33 miliard nových aplikací do jejich mobilů a tabletů, za které fyzicky utratili celkem 28 miliard amerických dolarů. Uvědomme si, že většina aplikací je zdarma. 25% meziroční nárůst byl i v čase stráveném využíváním aplikací – 180 miliard hodin každý měsíc v kvartále, celkem tedy 540 miliard hodin jsme dohromady všichni strávili používáním našich aplikací za poslední 3 měsíce. 25 z výše zmíněných 33 miliard stažení připadá jen na uživatele Androidu, my, jablíčkáři, jsme se podíleli pouhými zhruba 9 miliardami staženími nějaké nové aplikace do našeho iZařízení. Toto číslo u Androidu zaznamenalo 10% nárůst, u iOS byl nárůst o 20 %. Možná na tento proporcionálně větší nárůst oproti Androidu měl vliv rekordní počet uživatelů iPadu a iPhonu a letošní představení velmi úspěšného iPhonu SE, který přispívá k rozšíření uživatelské základny.

Zjistilo se, že uživatelé Androidu více hrají hry. Konkrétně 45 % stažení tam byly hry oproti pouhým 30 % na iOS a iPadOS. Možná iPhony vlastní spíše starší a produktivnější část obyvatelstva, která na hry nemá tolik čas jako děti, jimž se spíš koupí nějaký levný telefon, který o to spíš bude mít Android. K tomu ale potvrzení nemám, jedná se o čistou spekulaci. Největšími dvěma trhy pro aplikace na iOS byly tradičně Spojené státy a Čína, s tím, že Indie a Jižní Korea významně rostou. Zajímavé je, že zatímco uživatelé iOS utratili za aplikace 18 miliard dolarů, tedy o 20 % více než loni, na Google Play došlo v tomto ohledu k 35% nárůstu, ale tržba byla pouhých 10 miliard dolarů. Výtěžek z aplikací na App Store je tedy skoro dvojnásobný oproti Google Play Store. Za aplikace na obou platformách nejvíce utráceli Američané a Japonci a narostly také útraty za předplatné aplikací jiných než her. 35 % výtěžku App Store a 20 % výtěžku Play Store přišlo z předplatných.

Nutno ovšem podotknout, že mnohé z těchto měřených údajů rostou rok co rok. Především čas strávený u obrazovky roste celkem konstantně od roku 2018 a i Apple se pravidelně chlubí většími tržbami právě z aplikací a služeb. Dokonce ani největší počet aktivních uživatelů na aplikacích od Facebooku není zdaleka novinkou, přestože to teď je aktuální téma. Vliv koronaviru na tuto oblast statistiky zřejmě nebude ve skutečnosti tak veliký, jaký se mi připisuje.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *